Makedonya 6.gün (30.06.2011)

Sabah 2'ye kadar blog yazınca sabah 7:30'da zor kalktık. Erken kalkmamız gerekiyordu çünkü saat 8:30'da mağara gidilecekti. Romen arkadaşlarımız yiyecek alışverişini önceden yaptığı için kahvaltıya otelin çayırında kurulan çadırların oraya gittik. Onlarda uyanmış kahvaltı hazırlama başlamışlardı bile. Günün programı, bugün 3 tane mağara göreceğiz. Dün akşamdan otelde asılan haritalara baktığımda ufak mağaralar olduğunu gördüm.

Kahvaltıdan sonra Elif'i otele park edip :), Polonyalı mağaracıların minibüsüyle ben, adina, sacha ve oana mağaraya gittik. Roxana ve Ovi ise daha geç kalkıp başka yerlere gittiler. Sonradan öğrendiğime göre, bu bölgedeki karstik yapı dolomitik ve mermer olduğu için çok fazla uzuna veya derine giden bir mağara yok.

Neyse arabalarla sıra halinde herhalde 30'a yakın mağaracı aynı program içinde arka arkaya gidiyoruz. Yaklaşık 20 dk araba sürdükten sonra, nihayet ufak bir köye geldik ve hazırlanmaya başladık.

Foto: Adina Florescu, İlk Makedon mağarasına gitmeye hazırlanırken

Biraz kalabalıktı

Hem de feci kalabalıktı
İlk mağarayı rehber bulamadı ve inanmayacaksınız ama ben buldum :) Durduğum yerin 6-7 metre aşağısındaydı. Herkesi söyledikten sonra mağaranın başına geldik. Petar Beron'la hemen mağaranın içine girip orada üstümüze değişmeye başladık çünkü acayip sıcaktı. Adama hayranım. 70 yaşında neredeyse hala mağaralara girip santim santim böcek arıyor. Bu arada kamp yerinde kendisiyle konuştum, yakında küre milli parkında topladığımız numunelerin sonuçları yayınlanacakmış. 3 yeni tür ve cins :).

İçeride giyindikten sonra sırılsıklam terlediğim ve kalabalık olduğundan bizim ekibi bekledim hem soğuyayım hem de beraber girelim diye. Girdiğimiz mağara travers yani bir tarafından girip öbür tarafından çıkabileceğin bir kaç yeri sürünmeli ama süslü bir mağaraydı. Uzunluğu yaklaşık 200 m civarındaydı. Bir iki fotoğraf çektikten sonra çıktık ve diğer mağaraya gitmek üzere indik. Mağaramızın adı GORNA STALINSKA idi.

İkinci mağara Allah'tan yakındı ama yine de üstümüzdeki mağara tulumlarıyla 10 dakika yolda yürüyüp, 10 dakika'da tırmanınca, zaten ter boşanıyordu iyice terledik. Bu mağara da ufak bir mağara. Giriş yatay, biraz ilerledikten sonra dar bir yerden geçip ilerledikten sonra alçak sürünme yaparak 10 m'lik bir ip inişinin başına geliyorsun. Bu sefer Sacha ile beraberim. Sıcaktan Oana ve Adina'yı bekleyemedik. Bu mağara hem çamurlu, hem guanolu (yarasa dışkısı) hem de çok güzel oluşumluydu. Makedonlar dübeli travertene çakmışlar ve diğer istasyondan gelen ipin boşluğunu 1 m filan bırakmışlar. Hemen dayanamadım, düğümü çözüp boşluğunu aldım ve indim. Arkamdan Sacha geldi. Aşağılara indik ve bir iki foto çektikten sonra yaklaşık 45 dk filan bekledik dışarı çıkabilmek için, habire mağaracı akıyordu ipten.

Sacha aşağıya inerken...

Dışarı çıktığımızda fark ettik ki, Adina ve Oana girmemişler. Mağaradan çıkıp hemen üstümüzü soyunabileceğimiz ev gibi bir yere geldik. Ahmet Sücüllü ile konuştuktan sonra 3.mağaraya gitmeyecek kadar tembelleştik. Bu arada ev dediğimiz yer meğersem Makedon mağara derneğinin eviymiş. Neyse güzelce orada  giyindikten sonra bizim HÜMAK'lı arkadaşlarla konuştuk. Yaklaşık 1 saat sonra Adina ve Oana geldi. Meğersem gitmeye üşendiğimiz mağara Makedonya'nın en güzel oluşumlarının olduğu mağaraymış. Neyse kısmetse bir daha ki sefere.

Döndükten sonra güzel bir duş ve hemen yemek yapmaya başladık. Bugünün yemeği makarna ve Romenlerin getirdiği hazır et karışımı yemek ve sosuydu. Fena değildi, eline sağlık Adina!

Akşam 9:00 gibi Makedon mağaracılar (aynı zamanda organizatörler) sunumlar olacak dediler. Bizde beklemeye başladık. Bu arada Balkan Fotoğraf yarışmasına katılan fotoğrafların sergisi açıldı. Güzel fotoğraflar vardı. Saat 9:30 oldu halan bir hareket yok. Slote'yle konuştuk dedi iptal oldu. Yok ya diyerek ben itiraz ettim ve biraz zorlamayla perde ve ses düzeni geldi. Önce ben Dağlı Kuylucu, Süha'nın 5 dakikalık videosunu gösterdim, ardından 5 dk'lık Düdenyayla kış ekspedisyonunu gösterdim. Oana ise LAOS etkinliğinin sunumunu yaptıktan sonra benim biraz gaz vermemle HÜMAK'lılar internet bağlantısıyla kendi sunumlarını yaptılar. En son 20 dk Düdenyayla videosunu seyrettikten sonra günü sonlandırmaya karar verdik.
Foto: Roxana, Üsküpte bir heykel, gün sonundaki halimi andırıyordu ve güzel bir foto, arada kaynasın istemedim :)

Yorulduk, mağaralar açıkçası beni çok açmadı ama idare etti.

Yazan Elif Usuloğlu (aşağısı)

Sabah uyanıp giyindikten sonra bahçedeki Romen arkadaşlarımızla buluştuk.Adina,Sacha ve Roxanne sağ olsun kahvaltıyı hazırlamışlardı.Onlar hemen hızlıca yiyip bir mağaraya girmek için hazırlandılar.Bende bütün günümü hotel de geçirdim.Onun için anlatacağım pek şey yok.Babamlar geldikten sonra Adina bize soslu makarna hazırladı.ELİNE SAĞLIK ADİNA:):)Akşam sunumlar olacaktı ama bazı kişiler gelmediği için olmadı.Sonunda babamın ısrarıyla ses sistemini getirdiler.Babam bir kaç tane video gösterdi.Oanna'da bir sunum yaptı.Ben bayağ yorgun olduğum için sunumlardan sonra yatmaya gittim.Akşam Türkler PARTİ vermiş sabaha kadar haberim olmadı.Yarın bir mağaraya gidiyoruz:)